di Ciccio Epifanio
Dopo il recente elogio alla rinomata vacca calabra è senz’altro doveroso dedicare il giusto spazio allo scecco nostrano e a tutti i prototipi di presunzione, ignoranza e ipocrisia che esso rappresenta e condensa nel suo permaloso essere di creatura vanitosa ed egoista.
Lo fa Ciccio Epifanio, superando se stesso, in questo poemetto godibilissimo nel quale, riprendendo le atmosfere di una novella di Nino Greco e mutuando sapientemente la non facile metrica già usata dall’Abate Conìa, traccia un ritratto incredibilmente forte e grande di questo animale e dei peggiori difetti umani (abbondantissimi dalle nostre parti) che esso incarna (Bruno Demasi).
Lo fa Ciccio Epifanio, superando se stesso, in questo poemetto godibilissimo nel quale, riprendendo le atmosfere di una novella di Nino Greco e mutuando sapientemente la non facile metrica già usata dall’Abate Conìa, traccia un ritratto incredibilmente forte e grande di questo animale e dei peggiori difetti umani (abbondantissimi dalle nostre parti) che esso incarna (Bruno Demasi).
PROLOGO
Cantandu
cu lu verzu
di l’abati Conia, lu sceccu a poisia vogghju mentiri. Mi dezzi lena e spuntu Mu jarmu stu casteju, lu ciucciu “Pascaleju, ‘i Ninu Greco. Ma s' a lu ciucciu soi Ogni virtù nci meri, lu sceccu meu è punteri e marranchinu. E pe’ di cchù ‘ stu sceccu È rrattu a ogni nzinga, e cedi a la lusinga d’ogni scecca. Addunca è liberatu Stu cuntu mu vi ncignu, mu nzingu comu pignu
e vegnu a vui.
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Quandu
campava ‘u sceccu
erunu
tempi niri:
gatti,palumbi
e gghjiri
erunu
commitità.
U
sceccu era puntéri
e
minzogneru assai,
malignu
quantu mai:
nzumma,era
sumeri.
Suffriva
u muzzicuni
‘a
varda e la capizza,
trovava
pemm’attizza
ogni
occasioni.
Quandu
jhaccava l’arba
partia
cu ddu cannistri,
d’arretu
li ministri,
e
a gran vilocità.
U
sceccu era luntruni
lagnusu
e lavativu,
paria
cernutu o’ crivu
nzumma,
era murruni.
Suffriva
‘u stijazzu
‘u
caddu e la stagiuni,
non
era du patruni
mai
cuntentu.
Quand’era
menzijornu,
non
si tenia la fami,
di
rragghji e di richjami
si
spremia.
U
sceccu era mastruni
non
era mai o so postu,
era
ndurutu e tostu
com’azzaru.
U
sceccu avant’avanti
e
quasi senza pisu,
appressu
a’ cuda mpisu,
u
mulatteri.
Faciva
i so bisogni
sempi
a mità caminu,
darretu
lu meschinu,
sciruppava.
Parrandu
cu crianza,
vi
dicu a pinneju:
U
sceccu du porceju
era
nu puntu peju.
E
pe fari dispettu
di
‘voti caminandu
si
la facia rragghjandu
e
testijava.
Penzu
ca u Patreternu
ndavia
u s’a piggh’arrisi,
‘u
sceccu era ngornisi
e
si vantava.
Ndavia
‘u si tagghja ‘u pilu
ogn’annu
e’ primi agustu,
paria
ca trova gustu
ma sperrava.
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Pariva
ca ti senti
ma
quandu si votava,
tuttu
si ncarognava
e
ti pistava.
Quandu
nci davi a biava
mancu
ti dava retta:
è
veru can ci spetta
pe’
ragiuni,
santu
diavuluni
ddolliji
nu minutu?
iju
cu mussu a mbutu
ti
richjama.
Ndaviva
l’anchi curti
era
tuttu na posa,
trovava
u si riposa
puru
a ddritta.
I
ricchji sempi tisi
mu
senti ogni cantu,
ogni
lagnanza o vantu
du
patruni.
E
quandu pe’ prudenza
parravi
zittu zittu,
faciva
u mussu affrittu
e
jiva ‘ i truncu.
‘Na
cuda masculina
dura,
pilusa e nira,
bastava
pemmu tira
ognunu
appressu.
Ti
capitava o spissu
u
vidi pe’ “Folari”
u
sceccu caminari
c’u
patruni.
Lu
mastru capitatu
Ndaviva
chimmu llana
Se
ncera na suttana
Ja
prisenti.
Ca
poi si mpirnicchjava
E
ssi nnacava tuttu,
puru
se ddera rruttu,
corteggiava!
Ija
jizava a cuda
pe
ffari l’occasioni,
u
sceccu pe’ passioni
si
mpinnava.
Iju
non volia nomi,
non
si chjamava nenti,
jizava
i sentimenti
se
volia.
Hii:
pe fallu jiri
Quetu:
pemmu spetta
Paria
ca duna retta
Ma
ngannava.
Non
era bruttu ‘u sceccu
E
mancu era cazzuni.
Cchjù
fissa era u patruni
Chi
ccozzava.
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